Orkestra Melayu Singapura

Salam, semenjak dua menjak ni saya sering mencari lagu-lagu melayu asli yang dimainkan secara orkestra atau instrumental. Kebetulan saya terjumpa satu kumpulan orkestra yang saya agak kagum dengan mereka. Bukan sebab kemahiran mereka bermain alat muzik dengan handal tetapi dengan permakaian mereka.Kalau tengok betul-betul, ramai wanita melayu muslim yang  sertai orkestra ini memakai tudung malah tudung mereka saya lihat menepati tuntutan Islam. tak nampak rambut dan labuh menutup dada. bukan seorang dua tapi ramai iya lah mungkin masih ada wanita melayu muslim dalam kumpulan ini yang belum memakai tudung namun yang saya nak tekankan ialah yang memakai tudung itu juga ramai.. Dalam bermuzik mereka masih memenuhi tuntutan syarak. Permain muzik melayu muslim terutama wanita perlu mencontohi mereka ini. Sebab ramai permain muzik sekarang ini tidak memakai pakaian menutup aurat. Saya sertakan salah satu video Orkestra Melayu Singapura. Wallahualam.


Comments